Search This Blog

Monday, December 13, 2010

Chinese Government compiles 'blacklist' of Christians in China labelled as "cult"

Liberty News Online and - China termed the Falun Gong meditation movement a cult in 1999. Since then more than 100,000 practitioners have been sentenced to “reform through labor” camps, according to sources cited by the U.S. State Department.

“They have also been given long prison sentences and even the death penalty simply because of their religious practices, and reports of Falun Gong practitioners being beaten to death in prison or while in other forms of detention have been common,” the CAA observed.

“The specter of similar treatment now hangs over house church Christians as a result of the ‘cult’ label.” More

Falun Gong Group Files Lawsuit against Beijing Deputy Mayor

Despite a legislative resolution adopted last week that prohibits known Chinese human rights violators from entering Taiwan, Ji Lin arrived in Taipei yesterday

The Taipei Times - “Having served in several party and government leadership positions in Beijing since 1998, Ji Lin has played either an assisting or leading role in mass arrests of Falun Gong practitioners in the city,” Taiwan Falun Dafa Association chairman Chang Ching-hsi told reporters outside the Taiwan High Prosecutors’ Office.

“In 2008, when he served on the organizing committee of the Beijing Olympics, he launched another wave of mass arrests of Falun Gong practitioners in Beijing in the name of security, which led to the torture and death of a well-known local musician, Yu Zhou,” Chang said.

Ji, who the Falun Gong had said would arrive at 11:55pm, arrived in Taiwan at about 3pm, accompanied by a delegation of more than 200 members for meetings on potential cooperation in business and technology.


Friday, December 10, 2010

Valley lawyer hails ruling over Falun Gong protest

Comox Valley Echo - A Courtenay lawyer is hailing the decision of the B.C. Court of Appeal to strike down a Vancouver City bylaw as unconstitutional.

Clive Ansley is the legal counsel for Falun Gong, which for some years has staged an ongoing protest in front of the Chinese Consulate-General's office on Granville Street highlighting alleged Chinese atrocities, including organ harvesting.

The battle to maintain the protest has been the subject of past public meetings in the Comox Valley.

When the City of Vancouver launched enforcement measures to clear away the protest site, Falun Gong supporters asserted their Canadian Charter right to peacefully express political views.

Ansley said that whatever the motivation of the City's previous mayor and council, "closing down the protest was of no benefit whatever to the citizens of Vancouver or Canada; in fact, all indications are that a majority of citizens supported the Falun Gong right to protest."

Following the appeal court ruling, a formal application has now been made to the City for a permit allowing them to erect a small one-person shelter and a billboard in front of the Chinese Consulate-General.

It would, said Ansley, feature "printing and graphics with information about continuing crimes against humanity being perpetrated by the Chinese Communist Party (CCP)."

Ansley added: "The CCP has been remarkably successful in buying politicians in western democracies, usually at bargain basement prices.

"Often all it takes is a free trip to China with a few banquets thrown in, a scholarship for study in China awarded to the politician's offspring, or an investment opportunity."

But the appeal court decision here proved that politicians in Canada could not flout the law and get away with it when challenged.

Tuesday, December 07, 2010

Chinese transplant numbers don't add up due to Falun Gong being used as live donors

By David Kilgour And David Matas, Citizen Special

Ottawa Citizen: Falun Gong are members of a community of Chinese nationals with a set of exercises and a spiritual foundation. Banned in 1999 in China, they were subsequently arrested in the hundreds of thousands. Those who recanted immediately or after torture were released, but those who refused disappeared into forced labour camps and, we have concluded, became organ trafficking sources.

Our report on this matter had three versions. The first (50 pages) was released July 6, 2006; it was greatly expanded in January 2007 and then published in book form, Bloody Harvest (232 pages), in November 2009.

A critical article last week ( "Doubts cast on organ harvest claims," Dec. 1) fails to mention that one of the two internal Foreign Affairs departmental memos obtained by the Citizen, which is dated July 10, 2006, contains criticisms we later answered.

The second memo, undated, must have been written after May 1, 2007, based on the events mentioned. It has no additional criticisms, merely carrying forward the ones made four days after publication of our first version. The Citizen article overlooks the memo's most significant point: "We agree that organ harvesting of executed prisoners should cease. We have recommended (that the minister of foreign affairs) strengthen advocacy in this area.''

The Chinese party-state has not rebutted any of our evidential proofs. Here are two among the 52 we discovered:

First, only Falun Gong practitioners in the estimated 340 forced labour camps across China are systematically blood tested and physically examined. This cannot be motivated by health concerns because they are also systematically tortured. Testing is necessary for organ transplants because of the need for blood and tissue compatibility between the organ source and the recipient.

Second, traditional sources of transplants -- persons convicted of capital offences and executed, voluntary donors, the brain-dead/cardiac alive -- don't explain the total number of transplants done since 1999. Deputy health minister Huang Jiefu was reported to have said in 2005 that as many as 95 per cent of the transplanted organs in China derived from executions. Their volume went up dramatically after the banning of Falun Gong, yet the numbers of persons sentenced to death and then executed did not increase.

The main conclusion of Bloody Harvest is that the involuntary large-scale organ pillaging resulting in the death of Falun Gong prisoners of conscience continues. Their organs (kidneys, livers, hearts and corneas) are being trafficked, sometimes to foreigners who face long waits for voluntary donations in their own countries.

Our opinion is not formed from any single piece of evidence, but rather from their cumulative effect. Each is verifiable in itself and most are incontestable. In combination, they constitute an overall picture of systematic criminal wrongdoing in a country which lacks both the rule of law and independent judges.

By deducting from the 90,000 transplants which a government spokesman said were done over the period 1999-2005, those which came from executed criminals and other explained sources, we estimate that the remaining 41,500 organ transplants came from incarcerated Falun Gong practitioners.

The Citizen article states: "no credible human rights organization has corroborated the allegations." But we have won international recognition for our efforts. The Swiss Section of the International Society for Human Rights awarded us its 2009 human rights prize. Human Rights without Frontiers, headquartered in Belgium, included our work in its book Human Rights in China, published in 2009 after the Olympic Games.

Members of the French National Assembly called us as witnesses at a recent media

conference on transplants; the European Parliament invited us as witnesses to both Brussels and Strasbourg; The Transplantation Society selected our work for presentation at its biennial congress in Vancouver last summer. For our work to halt this crime, we were nominated for a Nobel Peace Prize; one of the nominators was the Hebrew Writers Association.

Since we began our work, the number of persons sentenced to death and then executed in China has decreased, but the number of transplants, after a slight decline, has risen to earlier levels. Since the only substantial source of organs for transplants in China is prisoners sentenced to death, a decrease of sourcing from that population indicates a tragic increase in Falun Gong victims.

David Kilgour is a former minister of state for Asia and the Pacific. David Matas is an international human rights lawyer based in Winnipeg. Their revised report is available in 18 languages at The book is published by Seraphim Editions in Canada.

Wednesday, December 01, 2010

U.S. Report says Religious Freedom in China is Worsening

NTDTV - 2010-11-29 12:40: Watch video here -- The U.S. Department of State released its International Religious Freedom Report for 2010 last week.

In China, intimidation, obstruction and torture of religious groups by authorities has gotten worse over the past year, according to the report.

Chinese authorities have pressured religious groups to affiliate with a “patriotic religious association,” and to alter their beliefs. House churches, mosques and religious schools have been closed or shut down.

After the March 2008 unrest in Tibet, monks and nuns were beaten and deprived of food and sleep for long periods of time, driving some to suicide.

Falun Gong practitioners were reported to have been tortured. Some were detained in psychiatric hospitals on the orders of security officials. They were forcefully given medicine and subjected to electric shock treatment.

In the far-west province of Xinjiang, authorities regularly failed to distinguish between peaceful Muslim religious practices and terrorist activities.

Chinese authorities also stopped unregistered Christian and Tibetan groups from participating in earthquake relief efforts.

Those who’ve defended religious freedom have been jailed, such as lawyer Guo Feixiong and the missing rights lawyer Gao Zhisheng.

2010 International Religious Freedom Report - China

Act of Courage Defied Chinese Regime’s Control

Nine years ago a group of Westerners suddenly appeared on Tiananmen Square to protest

Western Falun Gong adherents shock Chinese officials and bring encouragement to Chinese adherents by protesting on Tiananmen Square on Nov. 20, 2001. (The Epoch Times Photo Archive)

Epoch Times - When three dozen Westerners suddenly and peacefully appeared on Tiananmen Square with a simple message nine years ago, the story made media headlines worldwide. But it also carried hope to the dark corners of China’s slave labor camps, and shook up the plush offices of Chinese consulates around the globe.

The regime’s web of control was breached in broad daylight right in the symbolic heart of Beijing on Nov. 20, 2001 by 36 practitioners of Falun Gong.

They quietly converged from Europe, Australia, and North America at a pre-arranged point, at 2:00 p.m. on a sunny Tuesday. They posed, chatting and laughing, as if for a class reunion photo. Then, on signal, most sat down and crossed their legs to meditate, while a few stood tall to hold up a large, golden banner reading “Truth Compassion Tolerance” in English and Chinese. More...

Falun Gong: A Decade of Courage

Beijing's Persecution Shouldn't Fly

Wall Street Journal - But the tale of Sheridan Genrich, a flight attendant who was demoted for her religious beliefs, suggests that the Australian airline has a tin ear when it comes to dealing with China.Ms. Genser is a practitioner of Falun Gong, a form of exercise and...More

Related Article:

China Spied On Qantas Employee

Falun Gong group files application for permit to allow the erection of shelter and billboard

Press Statement by the Vancouver Falun Dafa Association

December 1, 2010—11 AM Press Conference at YWCA: We are here today to announce that we will officially apply to City Hall for a permit to erect signs and a shelter hut as part of an ongoing 24/7 protest in front of the Chinese consulate against the persecution of Falun Gong in China.

We have been at this protest site since 2001. We have exposed the escalation of the inhuman torture, forced organ harvesting, and murder of our brothers and sisters in China by the tyrannical Chinese Communist Party through which hundreds of thousands have lost their lives for believing in the universal virtues of Truth, Compassion, and Tolerance.

According to the reports on the Minghui website, during this year alone 42 Falun Gong practitioners in Guangzhou have been arbitrarily arrested and detained, including three who have relatives living in Vancouver. We’ve learned that no visitors have been allowed to see one of the relatives currently detained in the Cha Tou labour camp with neither charges nor judicial process of any kind.

This is yet another example of the abuses carried out by the regime, but there are many similar stories which have touch Vancouver practitioners personally—especially the 26 Vancouver victims who have had first-hand experience of the persecution.

Unfortunately we seldom see reports of the mass murder, genocide, and organ theft in China. The persecution remains largely hidden from the Canadian public. Meanwhile, the CCP regime’s propaganda machine keeps on pumping out more defamation and lies about Falun Gong disciples in an attempt to justify the killing.

Our voice and presence outside the Chinese Consulate-General are essential in order to raise awareness of the carnage and help bring it to an end. With the aid of the signs vividly depicting the regime’s atrocities and the reality of the persecution, we can amplify our voice and reach more people while revealing the ugly truth about the Communist Party’s dark secrets and how it tortures peaceful Falun Gong practitioners and gruesomely murders them in order to harvest their organs for profit.

We are their voice.

Practitioners in Vancouver overcome all kinds of difficulties to come to protest in all kinds of harsh weather, day and night, many of whom are seniors. It is our hope that our telling the facts of this genocide will be noticed by kind hearted people and that there will be an outcry by people of conscience the world over.

Despite much interference by the Chinese regime in Canada and here at this protest site—including death threats and the assault of one practitioner while a gun was held to his head—we are committed to our efforts to raise awareness of the persecution in a peaceful way until it stops, and we now apply to the City in accordance with the decision of the BCCA for a permit allowing us to do so in an effective way.

The persecution is a Crime against Humanity, and a gross violation of the Law of Nations. Please join us in putting an end to this most heinous evil.

Related Article:

Lawyers Say Pressure from Chinese Officials Behind Attempt to Oust Consulate Protest

Falun Gong prepares to restart protests outside Chinese consulate

Globe and Mail - A controversial protest hut that sat outside Vancouver’s Chinese consulate for years could soon return, say members of the Falun Gong community.

The Vancouver Falun Dafa Association held a news conference Wednesday to announce it has filed an application with the city for a permit that would resurrect the hut and a billboard.

The Falun Gong spiritual group started its round-the-clock vigil outside the consulate in 2001 to highlight what it calls persecution at the hands of the People’s Republic of China. The group has accused Chinese officials of jailing, torturing and executing many of its followers.

A B.C. Supreme Court judge last year ordered the Falun Gong to remove the structure and sign, which included pictures of people who allegedly had been tortured. The City of Vancouver had gone to court claiming the group broke a by-law because its hut encroached on the public sidewalk.

The B.C. Court of Appeal threw out the Supreme Court’s decision in October, ruling the city by-law restricting unapproved sidewalk structures violated the Canadian Charter of Rights and Freedoms. The three-member appeal panel said the by-law did not provide sufficient protection for freedom of expression. It granted the city six months to redraft the by-law.

“We are committed to our efforts to raise awareness of the persecution in a peaceful way until it stops, and we now apply to the city ... for a permit allowing us to do so in an effective way,” Sue Zhang, the association’s spokeswoman, told reporters.

A city spokeswoman said she could not confirm the application had been received. She said a revised sidewalks by-law has yet to go before council.

Clive Ansley, the Falun Dafa Association’s lawyer, said he doesn’t expect any issues to arise from the application process.

“I would not expect much red tape, or obstacles,” he said.

Mr. Ansley said he did not know exactly when the permit application might be approved.

Ms. Zhang said closing down in the first place was of no benefit to the citizens of Vancouver or Canada. She said a majority of citizens support the Falun Gong’s right to protest.

The association also accused the Chinese consulate of pressuring city officials to have the protest removed, but did not provide any proof to support that claim.

The bid to remove the hut and billboard was launched after former mayor Sam Sullivan complained about its permanent place outside the consulate.

More related to this story

Wednesday, November 17, 2010

Capricious Singaporean Laws Used to Target Meditator

The Epoch Times - He clips the boards together so they are more sturdy, and leans them up against a wall each day to make his display. Then he sits on the ground, on a yellow cloth, to meditate beside them. Sometimes he talks to the passersby. Falun Gong is a self-improvement practice that teaches truthfulness, compassion and forbearance as a way of life.

An Amnesty International 2010 report states: "The severe and systematic 10-year campaign against Falun Gong continued. ... Former reform through labor prisoners reported that Falun Gong constituted one of the largest groups of prisoners. ... The government campaign against Falun Gong intensified, with sweeping detentions, unfair trials leading to long sentences, enforced disappearances, and deaths in detention following torture and ill-treatment." More...

Qantas loses fight with Falun Gong flight attendant

Daily Telegraph: Sheridan Genrich, from Sydney’s Lane Cove, was demoted to a short-haul attendant after she was threatened by authorities during a 2008 stopover in Beijing and deported because of her spiritual beliefs (in Falun Gong).

In making his ruling, Fair Work Australia Commissioner Frank Raffaelli said he was unimpressed with the way Qantas had carried out its investigation into Ms Genrich's case.

"The implication of Qantas's action is that there is a restriction on the practice of her spiritual beliefs in private, which is contrary to both Australian and international law," Commissioner Raffaelli said in his judgement, which was obtained by The Epoch Times.

"Given that they were seeking to take disciplinary action against the Applicant (Ms Genrich), the most important thing would have been to have ascertained exactly the level of the Applicant's transgression in the eyes of that (Chinese) Government.

"This, they failed to do." More...

Tuesday, November 16, 2010

Limitations on religions freedom have 'chilling effect'

New Europe: Freedom of religion or belief has a broad scope of application. It protects theistic, non-theistic and atheistic beliefs, as well as the right not to profess any religion or belief. It also includes members of newly established communities, minority groups as well as minorities within minorities. In addition, protection must also be accorded to those who have exercised, or wish to exercise, the right to change their religious affiliation, which constitutes an inherent and essential part of everyone’s freedom of religion or belief.

Small communities, such as Jehovah’s Witnesses, Baha’is, Ahmadis, Falun Gong and others are sometimes stigmatized as “cults” and frequently meet with societal prejudices which may escalate into fully fledged conspiracy theories.


Illicit Organ Harvesting in China Highlighted at International Conference

Epoch Times -The report, first published in July 2006, concluded that the Chinese authorities had been systematically killing practitioners of Falun Gong, a spiritual belief, for their organs. “The organs were being sold by Chinese hospitals to patients worldwide in need of transplants,” Matas said in his speech. The conclusion, he said, was based on evidence ranging from photos, recorded phone interviews with Chinese hospitals, official statistics and witness accounts, as detailed in the report.

According to the Kilgour-Matas report, China’s organ transplants soared since 2001, coinciding with the Chinese authorities’ crackdown and mass arrests of Falun Gong practitioners. The PRC’s official statistics indicate that the source of 41,500 transplants between 2000 and 2005 is unexplained. In several recorded phone calls, hospitals in China admitted to using Falun Gong practitioners’ organs for transplants, the report said. More...

Thursday, November 11, 2010

Flushing Restaurant Faces Possible Closure for Discrimination

Standing up to Beijing

National Post: Despite China's surging economy, nearly three-quarters of the world's executions occur in China, many involving political prisoners. Falun Gong practitioners are harassed, tortured and killed. In recent years, China has been trying to bully its neighbours in the international waters off its eastern shores. And it acts as a defender for many of the world's rogue regimes -- including Myanmar and North Korea. The new China conceals many of the old China's sins.

Commercial engagement must be matched with frank talk on human rights and foreign policy.


Winnipeg’s Chinese Falun Gong community speaks out against Bodies… The Exhibition

Group concerned about human rights violations and disregard for Chinese culture "These bodies have not been properly laid to rest,” said Judith Cheung, after handing out yellow disclaimers outside of Bodies… The Exhibition at the MTS Centre Exhibition Hall.

“They have been stripped of their skins and put on display.”

Judith Cheung, chair of the Falun Gong religious community at the University of Manitoba said:

“It is also extremely alarming that the bodies are all attained from China, a country with no proper mechanisms of ethical evaluation, no official body donation program and notorious for its persecution of innocent minority groups based upon their spiritual, religious or political beliefs.”
Just as troubling as the human rights concerns, she noted, is the desecration of traditional Chinese culture.


A question of influence

As Beijing ramps up attempts to use Chinese-Canadian media to promote its own propaganda, new questions arise about just how free the press really is by Charlie Gillis on Thursday, July 8, 2010 - Maybe Crescent Chau thought the case was a slam dunk. The Montreal newspaperman had sued for defamation two years ago after a rival paper, the Epoch Times, described him in print as an “agent” of the People’s Republic of China. Few libel claims prove worth the time and money they take to get to trial. But Chau, who publishes the Chinese-language weekly La Presse Chinoise, followed this one through to its bitter end. The decision, when it finally landed in April, cannot have pleased him.

Far from admonishing the Epoch Times for its characterization of Chau as a stooge for Beijing, Justice Catherine Mandeville of the Quebec Superior Court all but confirmed the thesis, highlighting Chau’s close ties with Beijing’s propaganda apparatus, along with evidence suggesting his paper had gotten money from the Chinese government.

Chau’s self-stated belief that the overseas Chinese press is duty-bound to “maintain a positive image of the motherland”—part of a impassioned speech he delivered at a state-sponsored media conference in Shanghai—didn’t help. The Epoch Times story, wrote Mandeville, “constitutes an opinion which is drawn from a factual premise.”

The ruling was an unqualified win for the Epoch Times, and the Falun Gong spiritual movement with which the paper is closely allied. But it has also lent weight to fears about Beijing’s growing involvement in Chinese-language media in North America, which seem increasingly willing to wage battles on the mother country’s behalf. The offending story was prompted by a series of four “special sections” Chau had published in early 2002 that parroted the Chinese Communist party’s talking points on Falun Gong, accusing practitioners of bestiality, vampirism and a wide variety of crimes. Over the course of two months, Chau distributed some 100,000 copies of each issue across Canada, while People’s Daily, the official state organ, picked them up to be run in mainland China. All of it raised questions as to who had funded the screeds. Tartly noting that La Presse Chinoise normally circulates 4,000 copies in Montreal only—and that the sections ran without advertising—Justice Mandeville described Chau’s financial backing as “nebulous at best.”

Is Beijing turning the Chinese-Canadian media into a platform for its own demagoguery and propaganda?
The greater surprise would be if it was not. Dissident groups have been warning for years about the Middle Kingdom extending its reach into North America’s Chinese media, noting ownership changes that placed international news organizations in the hands of Communist party members back in China. It’s part of a larger plan to expand influence that CSIS director Richard Fadden referenced last week with his remarks about provincial politicians falling under Beijing’s sway: in addition to buying up media properties, China has been actively cultivating allies in overseas newsrooms, while applying pressure to journalists it deems uncooperative. (Last week, for instance, Beijing successfully lobbied the Prime Minister’s Office to block Ottawa-based reporters with the Epoch Times and New Tang Dynasty television—both frequent critics of China—from covering President Hu Jintao’s public appearances in the capital.) “It’s pervasive, and it’s something we’re very concerned about,” says Cheuk Kwan, chairman of the Toronto Association for Democracy in China, who has extensive contacts in Ontario’s Chinese press.
“When you start interfering with the media in the land of the free, I have a problem with that.”

If the trend took time to register, it might be because much of the overseas Chinese-language media until recently lay at arm’s length from all-controlling Beijing. Up until the late 1990s, Hong Kong-based newspapers like Sing Tao and Ming Pao appeared to be flag-bearers for press liberties that set them apart from their mainland counterparts, as did Taiwan-based Fairchild TV, the pre-eminent Chinese-language broadcaster in many North American cities. But the idea they would continue unchanged was naive, says Michel Juneau-Katsuya, a former CSIS bureau chief for Asia. Two years after the 1997 handover of Hong Kong, he notes, the parent company of Sing Tao came under the control of Charles Ho, a Chinese tobacco magnate and high-ranking member of the Communist party. While the Canadian edition of the paper is half-owned by the Toronto Star (Sing Tao runs translated versions of Star stories), its editorial buck still stops with executives who answer to Ho.

Other media took notice of the enormous financial opportunity in mainland China if they made nice with Beijing’s Department of Propaganda. Knowing the government could block their access to Chinese advertisers, they appear to be practising self-censorship: downplaying or adopting Beijing’s official language on issues such as Tibetan resistance, the Uighur independence movement and the persecution of Falun Gong, says Li Ding, editor-in-chief of Chinascope, a Washington-based organization that monitors Chinese media reports around the globe. They also rely on content provided by state-controlled news services like Xinhua, says Li, where dissenting voices are, at best, limited. “We’re seeing more and more evidence of the mainland’s leverage on these media.”

All this comes as Beijing steps up ground-level efforts to acquire direct influence over media headquartered in countries like Australia, Canada and the United States. According to the U.S.-China Economic and Security Review Commission, a government body that monitors the national security implications of trade with China, Communist party leaders are arming for what they see as a “global war for public opinion,” in which they need the support of the 40-million strong Chinese diaspora. To get it, says the commission in its 2009 annual report, Beijing is “expanding the creation of facade ‘independent’ new outlets in which the Chinese government or state-owned firms exercise influence behind the scenes.” In some cases, it bankrolls media through advertising and direct payments, the commission says. In others, it dispatches consular officials to provide a helping hand. In 2006, Chen Yonglin, a diplomat who defected from China’s consulate in Sydney, leaked documents outlining a concerted campaign to place whole articles the government wished to see printed in the local press.

Not everybody buys into the sinister interpretation of China’s media experiment. Henry Yu, a professor of Asian-Canadian history at the University of British Columbia, dismisses U.S. warnings as “flouride-in-the-water stuff,” fuelled by deep-seated prejudice. “This idea that Beijing is creating some sort of fifth column of overseas Chinese through the use of the media is idiotic,” he says. “It was idiotic in the McCarthy era and it’s even more idiotic now.” Canadian-based executives at Sing Tao and Ming Pao, meanwhile, have repeatedly denied government influence, or direction from their superiors in Hong Kong to suppress certain stories. “We are impartial,” Sing Tao editor Wilson Chan told a reporter in 2008. “As far as editorial policy is concerned I don’t see much difference between us and our competitors.”

But those working in Canada’s independent Chinese media will tell you the scheme is working—and that they’ve felt the wrath of the “fifth column” Yu says doesn’t exist. Jack Jia, publisher of the Chinese News, a thrice-weekly paper based in Scarborough, Ont., became the target of a coordinated attack in 2006 when he published a series of editorials about the introduction of China Central Television (CCTV), the country’s state broadcaster, to the Canadian cable market. The pieces mildly chided a group of Chinese-language media in Canada for lobbying regulators to approve the channels. That was enough to trigger a tsunami of invective against Jia on a popular Chinese website, including threats to ruin his business and, in one case, to castrate him. Flyers calling for an advertising boycott against Jia’s paper began circulating in Toronto’s Chinatown, along with pamphlets urging people to grab copies of it off newsstands and throw them in the trash.

Jia firmly believes operatives at Toronto’s Chinese consulate instigated the campaign—as per Chen Yonglin’s account of Beijing’s strategy. “We have tried to be independent, to take a balanced approach,” he says, “and we have paid a price.” (Calls to press officers at China’s Toronto consulate, as well as to the Chinese Embassy in Ottawa, went unanswered.) Human-rights activists, meanwhile, say they’re having more and more trouble getting their message across in Canada’s Chinese media. Kwan, the democracy advocate, says editors and reporters routinely advise him to drop words like “massacre” from interviews about the 1989 assault on Tiananmen Square if he wants his quotes to see the light of day. Two years ago, a Toronto Life magazine story detailed how Sing Tao’s translation of a Star article on Olympic torch protests was cut and rewritten with a pro-Beijing slant, inserting the phrase “so-called” in front of “human-rights abuses” and changing “Tibetans” to “Tibetan separatists.”

If there’s a gap in Beijing’s media master plan, it’s the non-Chinese media, where the country takes lumps daily over human-rights abuses, safety hazards in its products and the government’s support of anti-democratic regimes outside its borders. Yet this too will change, predicts the U.S. commission report, as Beijing has earmarked a reported $6.6 billion to foreign-language news coverage, including a 24-hour English-language TV channel based on CNN or Al Jazeera. In 2002, it launched CCTV-9, an English version of its state broadcaster, which is now available throughout North America.

The move, says the commission, is born partly of a genuine belief within the Communist party hierarchy that the Western media consistently provides a distorted view of their country—that the situation calls for some fresh approach to winning hearts and minds. On the last point, at least, they are right: if Beijing is going to change prevailing views of China outside the country’s borders, it’s going to need somebody a whole lot more subtle than Crescent Chau.

Wednesday, November 10, 2010

Canada’s Liberals can learn from British PM’s stand on human rights in China

Re-enactment of torture methods used on spiritual Falun Gong practitioners in China

National Post editorial board: Many Western leaders are so eager to ingratiate themselves with China that they turn a blind eye to Beijing’s brutality. But not David Cameron. While on a trade mission to Beijing this week, the British Prime Minister not only chided the Chinese on their human rights record, he also stood up to Chinese officials’ petty demand that he remove his poppy, a symbol of British Armistice Day that apparently reminded some of his oversensitive hosts of the Opium Wars.

Despite China’s surging economy, nearly three-quarters of the world’s executions occur in China, many involving political prisoners. Falun Gong practitioners are harassed, tortured and killed. In recent years, China has been trying to bully its neighbours in the international waters off its eastern shores. And it acts as a defender for many of the world’s rogue regimes — including Myanmar and North Korea. The new China conceals many of the old China’s sins..

...In Canada, and especially within the ranks of the federal Liberals, overlooking Beijing’s sins has come to be seen as a mark of “sophistication.” If our politicians are too forthright with their criticism, the argument goes, they will reduce Canada’s opportunities for trade and investment. That is a cynical approach that we reject: Commercial engagement must be matched with frank talk on human rights and foreign policy. In this regard, our own leaders should take a lesson from David Cameron. More...

China jails milk scandal activist

France 24 - Zhao Lianhai, whose own child was one of 300,000 who became sick in the food scare that left at least six babies dead, was convicted by a Beijing court on charges of stirring up public disturbances, attorney Peng Jian told AFP. More...

SingTao is pumping out communist propaganda

The local Chinese daily Sing Tao, owned by media giant Torstar, is pumping out Communist propaganda. Who let the censors into the newsroom?

Lost In Translation By Nicholas Hune-Brown

Toronto Life - On the evening of April 12, Wilson Chan, the managing editor of Sing Tao Daily, and his editorial team gathered in their stark, fluores­cent-lit office at Adelaide and Parliament to put together the next day’s newspaper. Reporters worked in one area, translators in another. On the building’s ground floor, an enormous printing press spat out the reams of local reporting, Hong Kong pop culture and news from China that make Sing Tao the number one Chinese newspaper in Toronto.

Since 1998, when Torstar purchased a majority share in the paper, Sing Tao editors have been allowed to translate and reprint their choice of Star stories—a significant advantage for a 13-person news department engaged in fierce competition with three other Chinese dailies. That evening, the editors selected a piece by Star reporter Nicholas Keung about Chinese Canadians’ response to recent protests in Tibet, a topic that was dominating the news.

Headlined “Chinese Canadians conflicted on Tibet,” the story painted a nuanced picture of the local reaction to the Olympic torch protests. According to Keung, Chinese Torontonians were proud of their homeland and angry at the West’s attacks on China, but they were also critical of the Chinese government and its human rights record. The article quoted Gloria Fung, a Chinese Canadian political observer, and Cindy Gu, publisher of a free anti–Communist government news­paper called The Epoch Times, both of whom accused the Chinese government of trying to equate patriotism with party loyalty, of using nationalism as a tool to stay in power.

When Sing Tao arrived on the streets the next morning, Keung’s article ran on the front page. The byline said “Special from the Toronto Star,” but Keung’s article and the Sing Tao translation were two very different pieces. In Sing Tao’s version, Gu’s and Fung’s comments had been removed, as had a section that described Taiwan’s resistance to the mainland. Some of the quotes had been altered to mirror the Chinese government’s official line on the protests. In one, the word “Tibetans” had been replaced with “Tibetan separatists”; in another, the words “so-called” were placed in front of “human rights abuses.” The translated story began with two new paragraphs accusing the West of one-sided reporting and offering this summary of the situation: “Most immigrants from mainland China stand on the side of the Chinese government and support the suppression of the rampant Tibet independent forces before the Beijing Summer Olympics.”

The headline had been changed as well: “West uses Tibet issue to attack China, inspiring patriotism among overseas Chinese.”

The article set off a ripple of protest among Chinese media watchers. Ten Chinese Canadians sent a joint letter to the Star expressing concern over Sing Tao’s translation, which they said had introduced a “propagandist and demagogic slant into the reportage.” An article in the April 17 issue of The Epoch Times accused Sing Tao of parroting the Communist line on Tibet. Torstar executives tried to distance themselves from the translation. When Sing Tao’s president and two editors from the Star met with the letter writers, they explained that Torstar wasn’t responsible for its sister publication’s editorial decisions.

From the Star’s perspective, the Keung translation was an unfortunate blip in an otherwise smooth and profitable relationship. In many ways, the Torstar–Sing Tao partnership is a model for 21st-century publishing in Toronto, a blueprint for other news­papers looking to break into the immigrant media market. Mainstream newspaper circulation is declining, but the ethnic press is booming, doubling its combined circulation in the past five years.

In April, Sun Media got into the game, announcing it had signed an agreement allowing it to buy 50 per cent of the three-year-old Today Daily News, a Sing Tao competitor. But while the benefits of these partnerships are obvious—increased advertising dollars, better brand recognition and access to a growing group of future ­English-language newspaper readers—there is a cost, and it’s readers who end up paying the price.

Since the first small papers began appearing in Toronto grocery stores and restaurants a century ago, the Chinese press has been a vital part of Chinese Canadian life. From the expatriates of my grandmother’s generation to the mainlanders setting up homes at the edges of the GTA today, Chinese Cana­dians have long depended on the local press to provide an instant community, a voice for their interests, and a kind of bridge between worlds—a connection to the motherland as well as an entryway into their adopted home.

The Chinese press has always reflected the political upheaval happening overseas. In the 1910s, the Guomindang, China’s Nationalist Party, began setting up papers across Canada with the dual goals of creating sympathetic readers and raising funds. In the ’20s, Guomindang-backed papers clashed with political rivals in newspaper wars that spilled off the page and into the streets, leading to legal battles, violence, and even the assassination of a Vancouver editor.

The modern era of the Chinese newspaper war has been much less bloody and far more profitable. It began in 1978, when Hong Kong newspaper magnate Sally Aw started publishing a Toronto version of Sing Tao. Aw is the kind of newspaper tycoon that inspires made-for-TV movies, an Asian Conrad Black. In 1954, she inherited two Hong Kong papers from her adoptive father, Aw Boon Haw—the flamboyant entrepreneur who made his fortune selling Tiger Balm—and single-handedly expanded them into a global empire with a reach that executives liked to brag was second only to the International Herald Tribune’s.

When Sing Tao began printing in Toronto, there were less than 300,000 Chinese people spread across Canada. (Today there are 1.2 million.) Competition came in 1993, when Ming Pao, another respected Hong Kong–based publication, opened a Toronto office. Ming Pao put out a quality product with full-colour pictures and heaps of Hong Kong news, sparking a newspaper war—poaching talent, cutting cover prices, adding free magazine inserts—that continues to this day.

In the run-up to Hong Kong’s reunification in 1997, the Chinese government began quietly courting the region’s newspaper owners to ensure the press was sympathetic to China. It was a variation on the premise that supports much of modern China’s success: when your carrot is access to a market of a billion people, you usually don’t even need the stick. Though Sing Tao was traditionally aligned with Taiwan and often critical of Chinese Communist Party policies, Sally Aw was wooed intensely. Her father was an anti-Communist who had sided against the CCP in the Chinese civil war, but his reputation was posthumously rehabilitated and he was declared a patriot. Aw family land that had been confiscated was returned, and in 1992, in a scene few could have imagined just a few years earlier, the Sing Tao owner was greeted in

Beijing by the Chinese President Jiang Zemin. Shortly afterward, Sing Tao’s coverage lurched jarringly toward a pro-government position. In 1998, the government decided not to prosecute Aw in a circulation fraud case because, according to the Secretary for Justice, it was not “in the public interest.”

That same year, Aw sold the majority of her Canadian holdings to the Toronto Star for $20 million, and in 1999, facing bankruptcy after a series of poor business moves, she sold the rest of Sing Tao Holdings. Today the parent company is owned by Charles Ho, a tobacco magnate and a member of the Standing Committee of the Chinese People’s Political Consultative Conference, a position held by only the most loyal Communist Party members.

Like most editors in Toronto’s Chinese newspaper industry, Wilson Chan has spent time at a number of publications, skipping between Sing Tao, Ming Pao and Today Daily, before rejoining Sing Tao a year ago. A middle-aged man with a small frame and an ingratiating, even sheepish smile, Chan seems a little worn out from his 30 years in the business. When we met in his office, a sparsely decorated room with stacks of old news­papers by the door, Chan had just finished his “global meeting”—the daily conference call between Sing Tao editors around the world in which they discuss the news of the day and decide what to run on tomorrow’s front page.

When I ask Chan how his paper covers sensitive subjects like Tibet, he tells me that Sing Tao is objective. “We are impartial. We just print the story if there is a story. We try to balance. This is basic journalism.”

In fact, the Chinese papers seem to be intentionally scrubbed of the traditional forums for comment or opinion: they don’t print local editorials, rarely publish commentary, and, though they’re frequently courted by Canadian politicians, never make political endorsements. The days of openly ideological newspapers battling it out in the editorial pages are long gone. Editors from Sing Tao, Ming Pao and Today Daily all agree that, despite differences in packaging, each shares a similar apolitical attitude. “I think as far as the editorial policy is concerned, I don’t see much difference between us and our competitors,” Chan says.

In 2001, Sing Tao began reprinting articles from Xinhua, the official press agency of the Communist government, or what Reporters Without Borders calls “the world’s biggest propaganda agency.” According to Michel Juneau-Katsuya, who was CSIS’s Chief of Asia Pacific from 1995 to 2000, the Chinese government attempts to influence Chinese Canadian newspapers by putting pressure on vulnerable writers and editors. “The editors will regularly have visits from the consular office or the embassy or will have to go back to China for one reason or another. It is ‘guided.’ The pressure is extremely important. If you don’t write what you’re supposed to, you’re out of there.”

One veteran Chinese Canadian editor tells me writers are in a difficult situation. “Most editors and reporters are afraid to criticize China,” he says, and explains that occasionally journalists are pressured by the Chinese consulate, usually indirectly, through local community members who give journalists pointed “advice” about their work.

The Chinese government’s influence on local papers is not lost on readers. Tam Goosen, an immigrant, school trustee and active community member, has been reading the newspapers for years. She says she’s seen them lose their objectivity over the past decade, but thought a partnership with a mainstream paper would help. “When I saw that the Star had purchased Sing Tao, I had high hopes. The Star is a progressive newspaper, so I thought they would have a good influence.” Since then, though, she says she’s watched the paper lose its voice, translate more and more Star articles and become less and less objective. “As someone who’s been in Toronto for a long time, I really feel sad,” Goosen says. “The Star should be concerned. This is supposed to be their paper.”

If anyone at Torstar should feel ownership of Sing Tao, it’s the vice-president of business ventures, Carol Peddie. She’s been there since day one, when her predecessor and mentor, Andrew Go, advised the Star to buy a stake in the Hong Kong–based paper.

Go, the son of a former Sing Tao publisher in the Philippines and a family friend of Sally Aw, had a deep understanding of the business. When he shepherded the deal in 1998, Peddie did the due diligence, and when Go retired four years later, she took the reins as CEO.

As the daughter of English immigrants, Peddie says she understands how important a newspaper can be to new Canadians. She speaks enthusiastically about cracking a complex market with shifting immigration patterns—mainland versus Hong Kong Chinese, Cantonese speakers versus Mandarin speakers. “Once you start drilling down into these different segments, it really is an interesting marketing opportunity,” she says. And a profitable one, too. In 2007, advertising profits for Torstar’s jointly owned Metro newspapers and Sing Tao grew by 22 per cent, while the flagship Toronto Star’s profits fell 3.9 per cent.

When I ask her about Sing Tao Hong Kong’s pro-China position, Peddie seems genuinely surprised. “To my knowledge, I have not seen Sing Tao taking a pro-China stand.” She says the CSIS statements about Chinese government influence are ludicrous. “Never once since I’ve been associated with this company has anyone from Hong Kong ever said to me, ‘You’ve gotta do this, or I want you to do this, or I want you to take this position.’ Absolutely not. There’s no way Torstar would be associated with it if that were the case.” Peddie admits, though, that the fact that she can’t read Chinese makes it difficult for her to monitor exactly what’s happening in the pages of Sing Tao. She also says that, as far as she knows, no one at Torstar actually reads the paper.

About the Nicholas Keung debacle, Peddie says the translation was regrettable but simply the result of one individual’s careless work. “People make mistakes, that’s all there is to it.” She encourages critics to look at the rest of Sing Tao’s coverage of Tibet, which she describes as “very, very fair and very, very balanced.”

She’s wrong. The translation of the Keung article is far from an isolated incident. Throughout March and April, Sing Tao published a number of translated pieces from which facts and comments critical of China had been removed. In their translation of a Canadian Press article from March 20, Sing Tao editors removed numerous paragraphs that detailed the death toll in Tibet, the “harsh response” from Chinese authorities, and comments from Ontario Senator Consiglio di Nino, who said, “The fear is that hundreds, if not thousands, of Tibetans are being rounded up beyond the prying eyes of the world and may face lengthy im­prisonment and torture as acts of retribution.”

Half a million chinese canadians live in the GTA. They come from different backgrounds, with diverse experiences, languages and ideas. But even as the community has grown more varied and complex, Chinese Canadian newspapers have become more narrowly pro-China, with none of the dissent, debate and political freedoms you’d expect from publications owned by Canadian media companies.

The latest partnership, between Sun Media and the upstart Today Daily, seems headed down a similar path. Today Daily, which promised to take on its deep- pocketed competitors by concentrating on local news in a way that would appeal to immigrants from mainland China, will now translate stories pulled from Sun Media papers across Canada. Its publisher, Herbert Moon, began his career as an accountant for Sing Tao in 1978. Moon claims his paper is entirely Cana­dian owned—which should, in theory, free it from the political pressures and obligations felt by its rivals—but, in fact, Today Daily’s shareholders are a closely guarded secret (though Moon admits that Sally Aw contributed to the start-up costs). And like its rivals, the paper relies heavily on news from overseas.

Moon tells me his editors pull articles from a variety of sources and that each piece is carefully labelled. But in a recent issue, 24 stories in the paper’s mainland China section had been picked up from the Beijing-controlled newspaper Wen Wei Po, which has essentially acted as the voice of the Communist government in Hong Kong and Macau for years. After the Tiananmen Square massacre in June 1989, 20 Wen Wei Po journalists quit en masse, reportedly claiming the government was trying to “brainwash” them into reporting that only 23 people had been killed.

Sun publisher Kin-Man Lee seems unconcerned about Today Daily’s ownership or editorial content. He positions the partnership as strictly business and sees no reason to com­plicate things. Lee offers a blunt summation of the way mainstream papers view their partners. “What we do know is that the demographics are Chinese, and that is one of the target demos that we’re looking for at the Sun.” More...

Related Article

Masked Refugee Worried About Chinese Media

Public Human Rights Education and the Killing of Falun Gong for Their Organs

Remarks by David Matas delivered to the International Conference on Human Rights Education, University of Western Sydney, Australia Nov. 5, 2010.

Epoch Times - David Kilgour and I wrote a report released in July 2006 which concluded that practitioners of Falun Gong in China were being killed for their organs. The organs were being sold by Chinese hospitals to patients worldwide in need of transplants. Falun Gong is a set of meditative exercises with a spiritual foundation that the Communist Party of China banned in 1999.

Both David Kilgour and I are human rights activists as well as researchers and writers. Having reached the conclusion we did, we could not just shelve our report and move on. We had to do something to end the abuse we identified. More...

Organ Harvesting in China

China and human rights: the biggest issues China's human rights record has attracted criticism from around the world for many years. David Cameron, the British Prime Minister, has been urged to tackle the issue on his trip to the country.

Here is Amnesty International's list of the 10 biggest problems, with an indication of which ones are getting particularly worse.

The death penalty

China executes more people each year than any other country and while official statistics remain secret, Amnesty’s figures show that China executed at least 1,718 people in 2008, nearly three-quarters (72%) of the world’s executions. Earlier this year, the number of offences that carry a capital punishment was cut from 68 to 55 – although the reality is that this will have little impact on the net number of executions.

"Re-education Through Labour"

People are detained in "Re-education Through Labour" camps for up to four years without any trial, often with harsh conditions. It is frequently used against petty criminals, critics of the government or followers of banned beliefs.

Harassment of people who stand up for human rights

People who speak out on politically-sensitive topics are frequently put under house arrest or imprisoned. They include defence lawyers, journalists, workers’ rights activists, villagers protesting against land seizures and relatives of people killed in Tiananmen Square.

Internet repression and media freedom - *worsening*

Hundreds of websites are blocked or banned in China. Search results are filtered, and websites censored, including those using words like "freedom", "human rights" and "Amnesty International". With around 30 journalists and 50 Internet users known to be behind bars, China has been described as "the world’s leading jailer of journalists".

Unfair trials

China’s judicial system falls way short of international standards. Failings include lack of access to a lawyers, extracting confessions through torture and political interference in the judiciary.

Persecution of people for their beliefs

Members of unofficial Catholic churches or underground Protestant "house churches" are frequently detained in violation of their rights. Muslims in Xinjiang are persecuted as well: some books are banned and mosques have been closed. Tens of thousands of members of the banned Falun Gong movement have been detained labour camps, prisons and psychiatric hospitals.


Torture and ill-treatment is widespread and methods include electric shocks, suspension by the arms, kicking, beating and food- and sleep-deprivation. Those detained for their political views, human rights activities or religious and spiritual beliefs are at high risk of torture in custody, particularly if they refuse to recant or renounce their beliefs.

Tiananmen Square protests

Dozens of people are believed to remain in prison 20 years after the crackdown on the 1989 pro-democracy movement. Calls for a full investigation are ignored and any public discussion of the events of 4 June 1989 remains censored from newspapers, websites and other media. Some Chinese people are totally unaware of the truth of what took place.

Workers’ rights denied

Independent trade unions remain illegal in China. Low wages or non-payment, mass lay-offs, poor working conditions and corrupt management practices have led to a wave of labour disputes in China which have often been met by the authorities with intimidation and sometimes arrests and long prison sentences.

Tibet - *worsening*

In Tibet freedom of expression, religion and association continue to be severely restricted. Dozens of prisoners of conscience, including Buddhist monks and nuns, remain in prison. In late 2008 four Tibetan children, all aged 15, were detained on suspicion of writing pro-Tibetan independence slogans. Amnesty received reports that electric prods were used to torture the children. Other Tibetans, including monks and nuns, have been shot. More

Tuesday, November 09, 2010

Digital Weapons Help Falun Gong Punch Holes in China's Great Firewall

Wired Magazine - The curt knock on the door of his hotel room woke Alan Huang with a start. He looked at the clock: 5:30 am. Huang had been in Shenzhen, China, for only a few days; who could be looking for him at this hour? He groggily undid the lock—and found a half-dozen police officers in the corridor. The cops were there, they said, because the 37-year-old software engineer was a follower of the Falun Gong spiritual movement. It was December 1999, and the Beijing government had outlawed the sect just months earlier.

In fact, that’s why Huang had left his home in Sunnyvale, California, to come to Shenzhen. A Chinese computer programmer who had long ago emigrated to the US, Huang was back in China to protest the government’s jailing of thousands of his fellow practitioners. He hadn’t expected to join them.

Huang ended up packed into a cold cell with 20 other men, sleeping on the floor in shifts and forced to clean pigpens every day. Huang’s wife, back in California with their 3-year-old daughter, was terrified. After a very long two weeks and the help of a few American politicians, Huang and two other US-based Falun Gong practitioners who had accompanied him were released. “I got lucky because I was a US resident,” he says. “Others were not so lucky.”

...Dubbed UltraSurf, it has since become one of the most important free-speech tools on the Internet, used by millions from China to Saudi Arabia.

A separate group of Falun Gong practitioners, it turned out, was working on something similar, and in 2006 the two groups joined forces as the Global Internet Freedom Consortium. Most GIFC members spend their days as cubicle-bound programmers and engineers at places ranging from Microsoft to NASA. But off the clock, at night and on weekends, they wage digital guerrilla warfare on the Chinese government’s cyberpolice, matching their technical savvy, donated computers, and home-office resources against the world’s second-largest superpower. Again and again, Beijing has attacked the firewall-beating programs; again and again, the scrappy band of volunteers has defeated those attacks.